Friday, January 15, 2010

NGANGKUNG ke PETAKA EKOR ke NYANGKUNG kembali NGANGKUNG....


alhamdulillah...satu lagi skrip aku ke layar perak.
petang tadi (Khamis : 14/1/10) di mines, sri kembangan semuanya berjalan lancar dari proses last meeting production sehinggalah ke majlis perlancaran  dan doa selamat untuk pengambaran filem  NGANGKUNG di Kuala Selangor sepenuhnya.

Idea asal cerita ni dari pengarahnya sendiri, Ismail 'Bob' Hasim. Aku ingat lagi, masa mula-mula dia nak bawak idea cerita ni kat aku. Masa tu aku kat lokasi filem MANTRA di Lenggong, Perak, dia sanggup datang sambil melihat kawan lain di situ. Tapi kedatangannya secara mengejut, manalah aku tahu ada next job lak. Malangnya kitaorang tak jumpa pun, aku kebetulan pada hari tersebut balik KL. Hahahahah.... pendek cerita jumpa kat MIG dua hari kemudiannya. Lepas aku dengar hajat hatinya, aku setuju...

10 hari kemudian, skrip siap sepenuhnya. aku namakan NGANGKUNG dan dipersetujui oleh director. tapi Mr. David tak mau. baginya susah - orang muda tak faham. ahaks! katanya lagi, mahu marketing susah maaa.... okey aku kena cari idea tajuk lain.

sampai masa 1st meeting , tajuk dah jadi PETAKA EKOR. Selepas meeting, Mr. David datang tengok tajuk, tak setuju gak. katanya, ini nampak heavy maaa, u punya citer komedi-horror maa, carik lain title." ahaks!

ubah sikit skrip dan ubah tajuk lagi , jadi NYANGKUNG pulak. sebab  dalam kamus DBP ada perkataan tu tapi NGANGKUNG takder. yang tu perkataan dialek jawa atau banjar. Hurmmm...aku okey jer. semua pun okey.  kalo ikut hati nak jer aku taruk title SAKAT!, tapi biarlah.... mungkin untuk next job ker.

sehari sebelum majlis yang berlaku tadi, aku ubah lagi skrip selepas satu discussion khas pada malam sebelumnya dengan director, assistant director dan p.m di subang. time ni aku jadi angin.... nyamankan semua orang. hahahahaha...... semoga perjalanan filem ini di bawah naungan rahmat dan redha Tuhan.

Tup...tup.... sampai majlis tadi, tajuknya kembali kepada NGANGKUNG. Hurmmmm....aku senyum sendiri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.